Monday, May 25, 2009

SOLAT JUMAAT 22.5.2009

Khotib: Ustaz Zahar dari SK Sri Gaya:
Tajuk: Sifat takut
Sifat takut adalah salah satu cabang naluri atau fitrah manusia. Allah s.w.t. mencampakkan rasa takut ke dalam diri manusia utk menyelamatkan manusia dpd kemudaratan. Contoh takut kpd penyakit dan kesakitan.
                 
7. Demi diri manusia dan yang menyempurnakan kejadiannya (dengan kelengkapan yang sesuai dengan keadaannya);8. serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertaqwa; -9. Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan),10. dan Sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat).

Sifat takut ini boleh berubah drp baik kpd buruk apabila tdk diletakkan kena pada tempatnya. Berubah menjadi penakut atay perasaan penakut yang melampau-lampau merupakan kesan negative perasaan takut tdk ditempat yg sepatutnya. Firman Allah dalam surah al-baqarah ayat 155:
         •    
155. Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar:
Golongan Mat Rempit tdk takut dgn ancaman kematian, kecacatan diri. Mereka menganggap hukuman undang2, pecah kepala, lumpuh sebagai perkara biasa sebab mereka tdk takut. Inilah akibat kalau hukum Allah tdk dilaksanakan. Firman Allah dalam surah al-Maaidah ayat 38:
              
38. dan orang lelaki yang mencuri dan orang perempuan yang mencuri maka (hukumnya) potonglah tangan mereka sebagai satu balasan Dengan sebab apa Yang mereka telah usahakan, (juga sebagai) suatu hukuman pencegah dari Allah. dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
Hanya hokum Allah manusia akan berasa takut kerana ianya sesuai untuk keperluan dunia dan akhirat.

0 comments: